۰۰:۰۵
منبع: ایمنا
دسته: فرهنگی
کد خبر: 24665157
شرف و آبرو اصفهانی بودن، فراموش شده است

شرف و آبرو اصفهانی بودن، فراموش شده است

یک پژوهشگر و اصفهان شناس با بیان اینکه شرف و آبرو اصفهانی بودن فراموش شده است، گفت: امروز دغدغه اصفهانی بودن تمام فکر من را به خود جلب کرده و می‌دانم در چند سال آینده راهی ندارم جز اینکه دچار آلزایمز فرهنگی بشوم.
به اشتراک بگذارید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی کیوان در همایش "پاسخ به تاریخ؛ مسئولیت یا دغدغه اصفهانی بودن؟" اظهار کرد: نخستین کشف انسان خرد بود، اما اگر به خرد رسیده بود شر نمی‌رساند پس هم خرد او جای سوال دارد و هم شری که به پا کرده است.

وی با ابراز گلایه از برخی مسئولان گفت: مسئولان همان طور که به سخنان آنان گوش می‌دهیم آنان نیز باید به حرف‌های ما گوش بدهند چراکه سخنان بسیاری است که شاید تاکنون نشنیده باشند.

این اصفهان شناس با بیان اینکه "اصفهانی بودن یک شرف، شعور و درک است"، تاکید کرد: در هیچ کجای ایران، دغدغه اصفهانی یا همدانی و یا تبریزی بودن وجود ندارد اگر هم برخی دغدغه‌ای عنوان می‌کنند به خاطر مسائل سیاسی است البته امروز باید بگویم به اصفهانی بودن خود افتخار می‌کردم، اما بعد از آن عبور کردم و به مرحله مسئولیت اصفهانی بودن رسیدم.

کیوان با بیان اینکه شرف و آبرو اصفهانی بودن فراموش شده است، افزود: اینکه در خیابان‌های اصفهان راه می‌روید و از این خیابان‌های زییا عبور می‌کنید، برای هر کسی میسر نیست. کلماتی که در جامعه امروزی ما نابود شده، "جزیی" و "مفاهیم" است. یکی از شاگردان خارجی که داشتم می‌گفت «زمانی که در چهارباغ راه می‌روم لذت می‌برم و احساس می کنم یک شاه صفوی هستم و به سمت کاخم در حرکتم.»

فرهنگ مصدوم است

وی بزرگترین دغدغه خود را اصفهانی بودن دانست و گفت: امروز دغدغه اصفهانی بودن تمام فکر من را به خود جلب کرده و می‌دانم در چند سال آینده راهی ندارم جز اینکه دچار آلزایمز فرهنگی بشوم. اصفهانی بودن عبارت از اصفهانی اندیشیدن، فرهنگ ما فرهنگ مصدوم و مجروح است، کتاب‌های بسیاری داریم که اصفهانی‌ها را به صلیب آویخته اند و از آن بی خبر هستیم. تا وقتی زوایا تاریخ را متوجه نشویم همان خواهیم بود که هستیم. یک عزم ملی محلی اصفهانی‌ نیاز داریم و در این راستا از مسئولان شهری خواهش می‌کنیم تا فکری به حال شهر کنند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه با انتقاد از دانشگاه‌ها تصریح کرد: دانشگاه‌ها برای دانشی کردن روستاها آمدند، اما این دانشگاه ها بودند که روستایی شدند و دلیل بسیاری از مشکلات جوانان همین است. جوانان امروز مشکلات فروانی دارند و در تنگنا هستند، روزی فکر می کردم مشکل جامعه فرهنگی است، اما امروز فهمیدم مشکل در ساختارها بوده، البته این سخنان را نباید سیاسی تلقی کرد چرا که یک معلم تاریخ نمی تواند یک چهره سیاسی باشد.

وی با بیان اینکه مسائل تاریخی را باید ریاضی گونه نگاه کرد، خاطرنشان کرد: به قول یک فیلسوف، شیطان کسی است که در قرن 20 زندگی می‌کند، اما اندیشه عصر حجری دارد. حجر آمیخته با اسطوره، قداست و جادو بوده. سخن درست را درشت باید گفت، اما رسم پرسشگری در تاریخ نداریم. تمام کار را بر عهده معجزه گذاشتیم، اما در تاریخ چیزی به اسم معجزه وجود دارد.

کیوان گفت: در دوران اساطیر نیز از اصفهان نام آورده‌اند، زمانی که نمرود قصد می‌کند به جنگ خدا رود همه جهان جز اصفهان ارتشی برای کمک به او می فرستند. خداوند به همین واسطه ماری را برای اصفهان می فرستد، چرا که مار بر روی گنج می خوابد. کاوه نیز درفش کاویانی را از اصفهان بر می‌آمیزد.

اصفهان تمام تاریخ خود را مدیون زنده رود است

این اصفهان شناس با بیان اینکه اصفهان تمام تاریخ خود را مدیون زنده رود است، اظهار کرد: زاینده رود نبض اقتصادی شهر بوده البته امروز نیز مسئله مشهود است اما باید بیش از پیش به آن اهمیت داد.

صفویه پلی رو به تحول

کیوان با اشاره به دوران صفوی تاکید کرد: صفویه تحولی در تاریخ ایران بود و عصر جدید ایران با صفویه آغاز شد. تاریخ معاصر اصفهان متعلق به زمان صفویه بوده، اما متاسفانه می‌توان گفت ریشه بسیاری از مشکلات امروز مانند غرب زدگی در زمان صفوی است.

وی ادامه داد: پنج ستون ایران یعنی زبان فارسی، مذهب شیعه مهدویت، نظام سیاسی مقدس، اداب وسنن و وحدت جغرافیایی در زمان صفویه فراهم شد، اما مشکلی وجود به وجود آمد که زبان مردم و زبان حکومت و علم از یکدیگر جدا شد.

این پژوهشگر با اشاره به مشکلات زمان صفوی، تصریح کرد: در زمان صفوی مشکلاتی وجود داشت که از زمان صفویه تمام علما به زبان عربی نوشتند و درس دادند؛ زبان رسمی دربار صفوی ترکی بود، شاه عباس با الهام از هرات، اصفهان را ساخت دیگر اینکه بیان شیعه توسط قزلباشان است قزلباش نمی توانست شیعه را درست بیان کند، بنابراین حکومت صفوی چیزی بود برگرفته از امپراطوری عثمانی و خلافت اسلامی.

کیوان با اشاره به نخستین روشن فکران ایرانی، خاطرنشان کرد: نخستین نسل روشن فکران با اندیشه‌های عثمانی و روس‌ها آشنا شدند و این اصلا برای تاریخ فایده‌ای نداشت، متاسفانه مفاهیم در زبان فارسی فرسوده شده است، نمی‌توان مفاهیم را وارد کرد بلکه باید بذر آن را کاشت. زمانی که به همه می گوییم استاد، شان این کلمات پایین می‌آید.

وی افزود: زوایا تاریخ ایران را فقط یک ایرانی می فهمد به همین دلیل ایرانی‌ها باید تاریخ خود را بنویسند.

مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار